Καλοκαιρινές καθετές με το χέρι ή με καλάμι

Οι μέρες είναι υπέροχες, το καλοκαίρι έχει ξεκινήσει για τα καλά και φυσικά προσφέρεται για καθετή σε ρηχά και βαθιά σημάδια, για ό,τι εποχικό ψάρι προκύψει. Ας μην ....
.... ξεχνάμε ότι τα «εποχικά» ψάρια είναι τα νοστιμότερα σε όποια κατηγορία κι αν ανήκουν!
Για τους νέους ψαράδες να αναφέρουμε ότι η καθετή γίνεται από το σκάφος με το χέρι ή με καλάμι που έχει πια καθιερωθεί για λόγους ασφαλούς τυλίγματος του νήματος ή της πετονιάς αφενός και αφετέρου για σίγουρη ανέλκυση των πιασμένων ψαριών.
Οταν το σημάδι είναι στα βαθιά, υπάρχουν τρόποι για να κάνουμε το ψάρεμά μας πιο ξεκούραστο. Στα 90-100 μέτρα, για παράδειγμα, το ψάρεμα με το χέρι είναι πολύ κουραστικό, ενώ κινδυνεύει η πετονιά να μπερδευτεί καθώς τη μαζεύουμε και τη ρίχνουμε στο ντεκ του σκάφους.
Γι' αυτό χρησιμοποιούμε καλάμια με μηχανισμούς ώστε να γίνει η δουλειά μας ευκολότερη.
Γενικά θα πρέπει να εξοικειωθούμε λίγο με το τσίμπημα του ψαριού. Είναι διαφορετική η αίσθηση της πετονιάς στο χέρι μας από αυτήν του καλαμιού και ειδικά όταν ψαρεύουμε στα προαναφερόμενα βάθη.
Στην καθετή με το χέρι, όσο το βάθος είναι μεγαλύτερο αυξάνουμε τη διάμετρο της μάνας της πετονιάς, ώστε να νιώθουμε το τσίμπημα καλύτερα. Στο καλάμι η αίσθηση είναι διαφορετική, διότι συνήθως χρησιμοποιούμε λεπτό νήμα -που είναι και το προτεινόμενο- όπου νιώθουμε το παραμικρό τσίμπημα.
Επιλογή καλαμιού

Για ψάρεμα με καθετή προτείνουμε ένα καλάμι μέχρι δύο μέτρα με σχετικά άκαμπτο τελευταίο στέλεχος, για να γίνονται αμέσως αντιληπτά τα τσιμπήματα.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα καλάμι προδιαγραφών μεταξύ 12-30 λιμπρών με οδηγούς είτε full roller (ροδέλες) ή συνδυασμό rings (δακτύλιοι), με τον τελευταίο οδηγό τύπου roller ή όλους τους οδηγούς τύπου rings.
Αν ψαρέψουμε βαθύτερα (όπου εκεί μάλλον χρειαζόμαστε ηλεκτρικό μηχανάκι), ο εξοπλισμός μας πρέπει να είναι βαρύτερος, δηλαδή μεταξύ 30-50 λιμπρών, ενώ οι οδηγοί θα πρέπει να είναι κατά προτίμηση full roller για ελαχιστοποίηση των τριβών της πετονιάς κατά το ανέβασμα, με μήκος καλαμιού που θα κυμαίνεται μεταξύ 1,60 έως 1,85 μέτρα.
Αν δεν έχουμε ήδη κάποιο τέτοιο καλάμι, πριν το αγοράσουμε θα πρέπει να προσέξουμε να έχει μεταλλική βάση και μεταλλικές δέστρες μηχανισμού.
Οι πλαστικές βάσεις ή οι πλαστικές και ελαφριές δέστρες καταλήγουν πάντα στο να ραγίζουν ή να σπάνε μετά μερικές φορές σκληρής χρήσης.
Στην καθετή με το χέρι, όσο το βάθος είναι μεγαλύτερο αυξάνουμε τη διάμετρο της μάνας της πετονιάς, ώστε να νιώθουμε το τσίμπημα καλύτερα.
Επιλογή μηχανισμού

Κατά την επιλογή του μηχανισμού σημαντικό στοιχείο αποτελεί η «σχέση εμπλοκής των γραναζιών».

Η σχέση 4/1 υποδηλώνει τους ρυθμούς περιστροφής του τυμπάνου του μηχανισμού για καθεμία περιστροφή του λεβιέ. Ετσι ένας μηχανισμός με σχέση εμπλοκής των γραναζιών 4/1 υποδηλώνει ότι για καθεμία πλήρη στροφή του λεβιέ το καρούλι της πετονιάς περιστρέφεται 4 φορές.
Οσο υψηλότερος επομένως είναι ο λόγος περιστροφής τόσο γρηγορότερα μαζεύουμε την πετονιά και τόσο μεγαλύτερη δύναμη πρέπει να εξασκήσουμε στον λεβιέ για να ανεβάσουμε τα ψάρια από τον βυθό. Στην προκειμένη περίπτωση ο προτεινόμενος ιδανικός μηχανισμός είναι 6/1.
Δολώματα & αρματωσιές

Η φρέσκια γαρίδα είναι το αποδοτικότερο δόλωμα, αν όμως είναι δύσκολο να βρούμε, κάνει και η φρεσκοκατεψυγμένη, ακαθάριστη.

Γαρίδες θα βρείτε στο ιχθυοπωλείο της περιοχής σας ή στους καταψύκτες οποιουδήποτε σούπερ μάρκετ και θα τις διατηρήσετε στο ψυγείο.
Ακαθάριστες θα τις πάρετε μαζί σας κατεψυγμένες για να αποψυχθούν σιγά σιγά μέχρι να αρχίσετε το ψάρεμα.
Μην μπείτε στη διαδικασία να τις αλατίσετε, η γαρίδα, αν και μαλακό δόλωμα, στη φυσική της κατάσταση δουλεύει θαυμάσια. Εμείς τις περισσότερες φορές την κόβουμε κομμάτια ή τη δολώνουμε και ολόκληρη αν είναι μικρή, μαζί με το κέλυφος και στις δύο περιπτώσεις.
Προχωρώντας στη διαδικασία θα πάρετε μία, θα της αφαιρέσετε το κεφάλι, αν επιμένετε ξεφλουδίστε τη, θα την κόψετε κομμάτια ανάλογα με το αγκίστρι και θα δολώσετε το κομμάτι τρυπώντας από τη μια πλευρά και σπρώχνοντας τόσο, ώστε να βγει το αρπάδι από την άλλη.
Το ίδιο κάνουμε και με τα υπόλοιπα αγκίστρια της αρματωσιάς μας.
Αν πάντως σας περισσέψει δόλωμα, ρίξτε λίγο χοντρό αλάτι και βάλτε το στην κατάψυξη.
Θα διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση μέχρι το επόμενο ψάρεμα.
Μπορείτε ακόμη να προβείτε στην αγορά δολώματος από κατάστημα ειδών αλιείας. Αγοράστε καραβιδάκια, ώστε να δολώσετε το τελευταίο αγκίστρι της αρματωσιάς -αυτό που είναι πριν από το βαρίδι-, γιατί εκεί συνήθως πηγαίνει το μεγάλο ψάρι.
Πιάνουμε το καραβιδάκι από τη μέση, γυρίζουμε από την κάτω πλευρά του και αρχίζουμε να περνάμε το αγκίστρι μας από την ουρά προς το στήθος. Μόλις φτάσουμε εκεί, τρυπάμε και βγάζουμε το αγκίστρι έξω ώστε να φαίνεται το αρπάδι.
Η λύση ακόμη της τσαπαροκαθετής είναι από τις καλύτερες, αποδοτικότερες και γρηγορότερες λύσεις.
Αγοράζουμε αρματωσιά ψιλού τσαπαρί και τη χρησιμοποιούμε πάντα δολωμένη.
Εκεί θα τσιμπήσουν και τα αφρόψαρα που έχουν κατέβει κάτω και τα πατόψαρα, λειτουργεί όμως και κατά την άνοδό της στη βάρκα, όπου μπορεί στον δρόμο να συναντήσει κάποιο κοπάδι με σκουμπριά, κοκάλια, σαφρίδια ή κολιούς...
Να μην ξεχάσω...
Πριν ξεκινήσετε για ψάρεμα, επισκεφτείτε ένα κατάστημα ειδών αλιείας.
Εκεί μπορείτε να αγοράσετε καθετές έτοιμες, δεμένες και αρματωσιές ανταλλακτικές σε σακουλάκια ή φακελάκια για αντικατάσταση σε περίπτωση μπερδέματος ή απώλειας αγκίστρου.
Προτιμήστε πετονιές με διάμετρο μάνας 45 έως 60 χιλιοστών.
Στην αρματωσιά να μην είναι δεμένα αγκίστρια μεγαλύτερα από νούμερο έξι ή επτά και μην ξεχάσετε επίσης τα βαρίδια που θα πρέπει να είναι από 200 έως 350 γραμμάρια.
Προμηθευθείτε ακόμη έναν σουγιά ή μαχαίρι κοφτερό κι ένα μυτοτσίμπιδο για να βγάζετε το αγκίστρι από το στόμα των ψαριών με μεγαλύτερη ευκολία.
Νίκος Λυμπερόπουλος

Πηγη neakalamantata.blogspot

Σχόλια