ΤΟ ΤΡΕΙΛΕΡ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΚΑΙ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Είχα την τύχη λόγο της τρέλας μου με τη θάλασσα και το ψαροντούφεκο να ρυμουλκώ σκάφος από το 1993, όλα αυτά τα χρόνια έπαθα και έμαθα, πιο κάτω σας μεταφέρω κάποιες συμβουλές καθαρά μέσα από την εμπειρία μου, έστω και ένα φίλο να σώσω από μια δύσκολη κατάσταση το άρθρο αυτό έχει επιτύχει το σκοπό του. Μπήκαμε στο καλοκαίρι, οι ψαρευτικές εξορμήσεις θα πολλαπλασιαστούν και οι φίλοι που τα σκάφη δεν τα έχουνε σε κάποιο λιμάνι αλλά το σπίτι τους η σε κάποιο πάρκινγκ θα πρέπει να τα ρυμουλκήσουν είτε με το ΙΧ τους με κάποιο είδος 4Χ4 για να το ρίξουν σε κάποια γλίστρα ! Κανόνας πρώτος και αδιαπραγμάτευτος το τρέιλερ πρέπει να έχει φτιαχτεί και να είναι πιστοποιημένο για το μήκος και τα κιλά του σκάφους μας ,οι ιδιοκατασκευές είναι επικίνδυνες, στην Ελλάδα έχουμε πολύ καλούς κατασκευαστές τρέιλερ και μια επικοινωνία με το εργοστάσιο θα μας λύσει κάθε απορία και εκτός αυτού δύσκολα βγάζουν χαρτιά οι ιδιοκατασκευές. Καταρχήν μην αυταπατάστε το να ρυμουλκώ ένα σκάφος δεν είναι κάτι το ακίνδυνο, απεναντίας είναι μεγάλη ευθύνη και πολύ πιο επικίνδυνο από όταν είμαι μόνο με το αυτοκίνητο μου. Πρώτα από όλα φροντίστε να ασφαλίσετε το τρέιλερ σας, χρειαζόσαστε τη βεβαίωση του κατασκευαστή και κοστίζει περίπου 15-20 ευρώ παραπάνω από το κόστος του αυτοκινήτου, εάν δεν είναι ασφαλισμένο και κάποιος πέσει πάνω σας απλά μπλέξατε ! Σε κάθε τρέιλερ μπορείτε να δηλώσετε δυο διαφορετικά οχήματα ρυμούλκησης ! Φώτα επίσης στο τρέιλερ οπωσδήποτε αν πάλι προκληθεί ατύχημα θα βγείτε και εσείς φταίχτης μιας και η τροχαία είναι το πρώτο που θα ελέγξει ! Προτείνω τα φώτα led τα οποία είναι αδιάβροχα και δε χρειάζεται να τα βγάζεις όταν το τρέιλερ μπαίνει στο νερό, ανά τακτά χρονικά διαστήματα πριν φύγω κάνω μια δοκιμή αν τα φώτα δουλεύουν για να είμαι ήσυχος. Οι λασπωτήρες είναι ένα απαραίτητο αξεσουάρ μιας και αν δεν υπάρχουν και έχετε φουσκωτό υπάρχει κίνδυνος τα χαλίκια που πετάγονται κατά τη πορεία από τους τροχούς να κάνουν τρύπα η αν έχετε πολυεστερικό σκάφος να είναι λες και το πέρασες με αμμοβολή .....! Οπωσδήποτε ο αριθμός του αυτοκινήτου να αναγράφεται στη πίσω μεριά του τρέιλερ αλλιώς για την τροχαία είσαστε παραβάτες ! Ο κουραδόρος δεν πρέπει να είναι ίδιοκατασκευή αλλά πιστοποιημένος, πρώτον για να αφαιρείτε όταν δε ρυμουλκείτε (κινδυνεύετε με κλήση), δεύτερον για να πιάνει στα σωστά σημεία του σασί του αυτοκινήτου μιας και εκεί ασκούνται τεράστιες δυνάμεις ! Κατά την πορεία δεν αναπτύσσουμε μεγάλες ταχύτητες γιατί σε περίπτωση που χρειαστεί να φρενάρουμε το αυτοκίνητο θα χρειαστεί τη διπλή απόσταση για να σταματήσει λόγο του ότι η δύναμη πολλαπλασιάζεται, στην ουσία εσείς θα φρενάρετε και το τρέιλερ θα σας σπρώχνει μπροστά ,επίσης στις κατηφόρες πάντα ταχύτητα πρώτη ποτέ στο νεκρό, νόμος με όποια ταχύτητα ανεβαίνω μια ανηφόρα με αυτή θα την κατέβω. Επίσης αυτοί που έχουν τζιπ πάντα ρυμουλκούμενο με 4Χ4 high και βάζουμε low μόνο κατά την ανέλκυση του σκάφους από την γλίστρα, επίσης κατά τη διαδρομή στις υψηλές ταχύτητες τα ρουλεμάν ζεσταίνονται και χαλάνε πολύ γρήγορα, οι σύγχρονοι άξονες έχουν τα ρουλεμάν εμποτισμένα σε λάδι, αυτά έχουν καλύτερες αντοχές. Το δέσιμο του σκάφους είναι από τα πιο βασικά για να μη βρεθούμε σε δυσάρεστες εκπλήξεις ! Το σκάφος πρέπει εκτός από το κεντρικό ιμάντα του εργάτη ο οποίος θα είναι αγκιστρωμένος στο κρίκο της πλώρης να δένουμε ένα δεύτερο σχοινί το οποίο να πιάνει το κρίκο μετά την κολόνα του εργάτη μετά να το πιάνουμε στο σκάφος από το κάγκελο η μια μπροστινή δέστρα και τέλος από το κορμό του τρέιλερ ώστε ότι και να συμβεί να υπάρχει εναλλακτικό δέσιμο που θα κρατήσει το σκάφος (κάλιο γαϊδουρόδενε παρά γαϊδουρογύρευε που λέγανε και οι παππούδες μας), ανά τακτά χρονικά διαστήματα ελέγχουμε και σφίγγουμε τις βίδες που κρατάνε το κρίκο ( δέστρα) γιατί από τις πιέσεις χαλαρώνουν. Το κλείδωμα του κουραδόρου είναι χαρακτηριστικό και πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι ασφάλισε, καλό είναι με το δάχτυλο μας στη φωλιά της χούφτας λίγο γράσο ανά διαστήματα. Επίσης από τη βίδα που πιάνει η χούφτα του τρέιλερ περνάμε μια αλυσίδα την οποία την πιάνουμε γύρω από το κουραδόρο (μπορεί να είναι και θηλεία από συρματόσχοινο), αυτό είναι πολύ σημαντικό ώστε το τρέιλερ να έχει και μια εφεδρική ασφάλεια σε περίπτωση που γίνει κάτι με το κουραδόρο για να μην υπάρχει κίνδυνος να αποσυνδεθεί το ρυμουλκούμενο, και αν αναρωτηθεί κάποιος τι μπορεί να γίνει, έχω δει τρέιλερ φίλου να αποσυνδέεται σε ανηφόρα γιατί έσπασε ο κουραδόρος !!! Αιτία ? Είχε κρατήσει μέσα φυσαλίδα αέρα από το εργοστάσιο. Επίσης το σκάφος και το τρέιλερ πρέπει να είναι ζωσμένο με ένα ιμάντα βαρέως τύπου στη μέση όχι πολύ σφικτά, αυτό θα είναι μια εφεδρική ασφάλεια στο να κρατηθεί το σκάφος πάνω στο τρέιλερ σε μια έκτακτη περίπτωση αλλά και θα αποφύγουμε τα ¨χοροπηδήματα¨ του σκάφους από τα σαμαράκια που επιβαρύνουν τη γάστρα και μπορεί να το σπάσουν στα σημεία που ακουμπούν οι ρόδες ειδικά αν ο δρόμος έχει λακκούβες και ανωμαλίες. Ελέγχουμε το σκάφος πριν ξεκινήσουμε αν έχουμε ανεβάσει τη μηχανή στην υψηλή θέση, δεύτερον αν υπάρχουν αντικείμενα που μπορεί να φύγουν από τον αέρα όπως κουβάδες, μπουφάν σακούλες τα ασφαλίζουμε, φαντάστηκε ένα κουβά που θα φύγει από το σκάφος και θα πάει στα μούτρα του οδηγού της μηχανής που ακολουθεί ! Οι καθρέπτες πρέπει να είναι ρυθμισμένοι έτσι ώστε να βλέπουμε τις ρόδες και τα πλαϊνά του σκάφους μας ! Στο δρόμο όταν αντιληφθούμε ουρά αυτοκινήτων από πίσω μας ανάβουμε φλας δεξιά και τους αφήνουμε χώρο να προσπεράσουν. Στη γλίστρα πριν ρίξουμε το σκάφος πάντα βάζουμε χειρόφρενο και πρώτη ταχύτητα και πάντα μια πέτρα στο πίσω τροχό ! Ποτέ μόνο χειρόφρενο ! Το σκάφος πρέπει να είναι ζυγισμένο 20 εώς 40 κιλά μπροστά, αυτό το φτιάχνουμε μετακινώντας μπροστά η πίσω τη κολόνα του εργάτη ! Οπωσδήποτε πρέπει να έχουμε στο τρέιλερ βοηθητική ρόδα ! Πηγαίνετε στον λαστιχά σας και αυτός θα σας βρει μια ζάντα με το ίδιο καρέ που έχει το τρέιλερ σας ! Δε μπορείτε να φανταστείτε τι ταλαιπωρία θα επωμιστείτε αν σας τρυπήσει η ρόδα του τρέιλερ και δεν έρχεται εφεδρική ! Μια καλή θέση για να την τοποθετήσετε είναι το διάστημα μεταξύ εργάτη και πλώρης πάνω στο τρέιλερ ! Εάν αφήσουμε το τρέιλερ για καιρό κοτσαρισμένο στο αυτοκίνητο σε ερημική περιοχή καλό είναι να το κλειδώσουμε με ένα μακρόλαιμο λουκέτο (περνάει εκεί που είναι το χερούλι της χούφτας), αλλά αφαιρούμε και τη μπροστινή ρόδα γιατί το πιο πιθανό είναι να μην τη βρούμε στη θέση της ! Εάν από βραδύς ετοιμάζουμε τρέιλερ και αυτοκίνητο για την πρωινή εξόρμηση καλό είναι να μην το κοτσάρουμε από το βράδυ γιατί καταπονούμε τις αναρτήσεις του αυτοκινήτου μας. Την ώρα που βγαίνουμε από το σκάφος και πάμε να πάρουμε το αυτοκίνητο και το τρέιλερ για να το βγάλουμε έξω είναι μια καλή ευκαιρία για ένα γρήγορο έλεγχο ! Δώστε προσοχή στα σκουριασμένα ¨Π¨ που κρατάνε τα εξαρτήματα του τρέιλερ όπως οι σούστες, αν κάτι δε σας αρέσει προγραμματίστε άμεσα αλλαγή ! Κάντε ένα καλό πλύσιμο με γλυκό νερό παντού και πάντα όταν βγαίνει το τρέιλερ έξω από το νερό ! Τη μεγάλη ζημιά τα τρέιλερ την παθαίνει την ώρα που εμείς είμαστε για ψάρεμα και μένει με την αλμυρά μέχρι να γυρίσουμε στο πάρκινγκ ! Οι πλαστικές ρόδες που πάνω τους κυλάει το σκάφος συχνά θέλουν αλλαγή γιατί καταπονούνται ,σπάνε οι παθαίνουν πολυμερισμό από τον ήλιο. Επίσης αν κάτι δε σας πάει καλά με το τρέιλερ σας συνήθως στα ζυγωματικά (αποστάσεις τρέιλερ - γης και τρέιλερ - σκάφους) τις οποίες ξέρεται καλά μη ξεκινήστε αν δεν βρείτε την αιτία. Πολλοί φίλοι συνηθίζουν να ανεβάζουν το σκάφος πάνω στο τρέιλερ με τη μηχανή αυτό θέλει εμπειρία γιατί μπορεί να γίνει μεγάλη ζημιά στο σκάφος, Ανά τακτά χρονικά διαστήματα ελέγχουμε τον εργάτη πολλές φορές φαγώνονται τα γρανάζια και θέλει άμεσα αλλαγή γιατί αν το πάθετε αυτό στη γλίστρα θα έχετε θέμα. Τέλος η όπισθεν με τρέιλερ είναι μια δύσκολη υπόθεση και θέλει εμπειρία, αρκετές δοκιμές και εξάσκηση σε ένα πάρκινγκ θα σας δώσει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πιστεύω κάποιος που θα ακολουθήσει τις συμβουλές μου θα έχει αποφύγει αρκετούς κίνδυνος που καιροφυλακτούν με δυσάρεστες καταστάσεις από τις οποίες είναι σε πολλές παθών ο γράφων ! Να είστε όλοι καλά και καλές θάλασσες !

Κειμενο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΠΥΡΟΥ

Πηγη ''Ηπειρος Ιονιο Ερασιτέχνες Ψαράδες''

Σχόλια